Zasady współpracy z agencją opracowującą charakterystyki energetyczne opublikowane są na witrynie certyfikat-energetyczny24.pl. Na początku należy wytypować typ certyfikatu a także uiścić opłatę za jego uzyskanie. W następnej kolejności należy uzupełnić formularz obejmujący dokładne pytania odnośnie do nieruchomości. O ile będzie to konieczne, ekspert z podanej firmy zjawi się na miejscu, celem przeprowadzenia przedstawienia rzeczywistego stanu nieruchomości a także doprecyzowania niezbędnych danych.
Po podaniu danych, specjaliści opracowują treść właściwą papieru jakim jest audyt energetyczny, sprawdzając informacje podane przez klienta, ale też zasady które obowiązują w konkretnym roku kalendarzowym. Nieruchomość jest wówczas klasyfikowana do określonej klasy energetycznej, na bazie wskaźnika EP. Z oferty mogą korzystać klienci indywidualni, a także klienci korporacyjni. Świadectwo energetyczne budynku obowiązuje od kwietnia 2023 roku.
Paszport energetyczny traktowany jest jako komplet wskaźników określających maksymalne zapotrzebowanie budynku na energię potrzebną do jego użytkowania. Informacje te potrzebne są do: ogrzewania i wentylacji, klimatyzacji i oświetlenia, a także źródeł wytwarzania energii oraz emisji CO2 przez obiekt.
Rozpoznanie tego zapotrzebowania ma przyczyniać się do podwyższenia efektywności energetycznej w obiekcie, jak i podjęcia konkretnych kroków, kiedy nie będzie ona na optymalnym poziomie. To pozwoli obniżyć koszty wykorzystania obiektu, zwłaszcza pod względem energii elektrycznej. Zebrane w jednym dokumencie dane pozwolą ocenić stan budownictwa publicznego, ale też prywatnego w kraju. To pozwoli przygotować plan dłuższej strategii renowacji obiektów, jak i rozwija modernistyczne budownictwo w Polsce. Ukazują to zapisy Ministerstwa Rozwoju i Technologii Departament Gospodarki Niskoemisyjnej. Wystawienie dokumentu jest niezbędne w przypadku nowo powstałych budynków, budynków po termomodernizacji a także takich, które związane są z sprzedażą.